الگوهای طراحی در برنامه نویسی

الگوهای طراحی یا همون design pattern  ها یکسری راه حل ها و روش ها هستن برای یسری مشکلات که ممکنه هرکسی تو برنامه نویسی مخصوصا در شی گرایی برخورده کنه.

حالا یعنی چی ؟

منظور از مشکلات، ارور نیست، مشکلات از لحاظ ساختاری و قابل توسعه و نگهداری بودن پروژه هست.

مثلا پروژه که مینویسیم و تمام میشه در آینده راحت بشه تغییرات روش اعمال کرد و کم تر از با تغییرهای ما دچار مشکلی بشه یا ما راحت بتونیم تغییر بدیم پروژمون رو.

خب حالا بریم ببینیم چه الگوهای طراحی داریم :

  • Creational :
    • Abstract Factory
    • Builder
    • Factory Method
    • Prototype
    • Singleton

 

  • Structural :
    • Adapter
    • Bridge
    • Composite
    • Decorator
    • Facade
    • Flyweight
    • Proxy

 

  • Behavioral :
    • Chain of Responsibility
    • Command
    • Interpreter
    • Iterator
    • Mediator
    • Memento
    • Observer
    • State
    • Strategy
    • Template Method
    • Visitor

 

سه دسته کلی برای الگوهای طراحی در برنامه نویسی داریم :

  • Creational
  • Structural
  • Behavioral

اسامی برخی از این دیزاین پترن ها هم اومده که هرکدومشون یه مشکلی رو حل میکنند.

در پست های آینده به بررسی برخی از این پترن ها میپردازیم.

 


به اشتراک بگذارید :

پست های مرتبط

   دیدگاه ها

ارسال نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *