الگوهای طراحی در برنامه نویسی
الگوهای طراحی یا همون design pattern ها یکسری راه حل ها و روش ها هستن برای یسری مشکلات که ممکنه هرکسی تو برنامه نویسی مخصوصا در شی گرایی برخورده کنه.
حالا یعنی چی ؟
منظور از مشکلات، ارور نیست، مشکلات از لحاظ ساختاری و قابل توسعه و نگهداری بودن پروژه هست.
مثلا پروژه که مینویسیم و تمام میشه در آینده راحت بشه تغییرات روش اعمال کرد و کم تر از با تغییرهای ما دچار مشکلی بشه یا ما راحت بتونیم تغییر بدیم پروژمون رو.
خب حالا بریم ببینیم چه الگوهای طراحی داریم :
- Creational :
- Abstract Factory
- Builder
- Factory Method
- Prototype
- Singleton
- Structural :
- Adapter
- Bridge
- Composite
- Decorator
- Facade
- Flyweight
- Proxy
- Behavioral :
- Chain of Responsibility
- Command
- Interpreter
- Iterator
- Mediator
- Memento
- Observer
- State
- Strategy
- Template Method
- Visitor
سه دسته کلی برای الگوهای طراحی در برنامه نویسی داریم :
- Creational
- Structural
- Behavioral
اسامی برخی از این دیزاین پترن ها هم اومده که هرکدومشون یه مشکلی رو حل میکنند.
در پست های آینده به بررسی برخی از این پترن ها میپردازیم.